Setmana Santa
Processó Del Sant Enterrament |
“Sant Sopar” del gremi de Marejants. Representa els dotze apòstols asseguts al voltant de la taula; és obra de l’artesà Emili Solé Carcolé feta el 1995. Una banda de tambors acompanya als congregants vestits de negre amb pitet triangular blau marí. |
"L'Oració a l’Hort” de l’Associació La Salle mostra el moment de l’oració de Jesús. El pas porta una olivera que es renova cada any. Els autors són els artistes Messeguer-Rius de Barcelona i van construir el misteri el 1942. Una banda de tambors i una banda de música acompanya el pas. |
“Vetlleu i Pregueu” de l’Associació Antics Alumnes de La Salle. Simbolitza el moment en que Jesús convida als seus deixebles a vetllar i pregar per ell. Claudi Rius és l’autor del grup escultòric fet el 1943. Els associats duen vesta morada, punys i estola granat, cucurulla morada o gorgera blanca amb cinta grana. |
“Presa de Jesús” de la Confraria de Pescadors. El pas de 1956 és obra de Jaume Satorras i consta de cinc talles de fusta policromada que representa el moment de la detenció de Jesús. Els confrares porten vesta i cucurulla blau gris i faixa blau marí i van acompanyats d’ una banda de tambors. |
“La Flagel·lació” dels Aspirants de la Reial i Venerable Congregació de la Puríssima Sang simbolitza el moment en que Jesús es flagel·lat. La talla d’Innocenci Soriano-Montagut, és de 1948. Els aspirants duen vesta blanca i estola vermella i s’acompanyen de banda pròpia. |
“Cristo del Buen Amor” és un dels passos de la Cofradía del Cristo del Buen Amor y Nuestra Señora de la Amargura con San Juan Evangelista. Representa Jesús coronat d’espines i flagel·lat és obra de Maria Mercè Bessó i Carreras feta en fusta de cedre el 1996. |
“L’Ecce Homo”, de la Germandat del mateix nom fundada entre 1868 i 1871, mostra Pilat adreçant-se als jueus i presentant Jesús tot dient: “Aquí teniu l’home!”. Obra d’Emili Solé va ser creada el 1994. La indumentària és negre amb capa grana i escapulari blanc, cucurulla grana o gorgera blanca amb cinta grana. L’acompanyament musical correspon a una banda de tambors i sacs de gemecs. |
“La Soledat” de la Congregació de Senyores de la Mare de Déu de la Soledat representa la immensa soledat de Maria. És una talla de fusta policromada de 1963, obra de Josep Viladomat i Massanas. Totes les dones van amb vesta negra. La música d’una banda de tambors pròpia acompanya el silenci de Maria. |
El grup escultòric “Jesús és despullat de les seves vestidures” representa el moment en que Jesús és despullat per un botxí abans de ser crucificat. És una obra d’Agustí Ballester feta el 1961. La música que acompanya els passos està composta per una banda de cornetes, tambors i gaites, un Cor d’Aspirants i Cobla de Ministrers. La túnica dels germans és negra. |
El “Crist de la Humiliació” representa la imatge de Jesús defallint al pes de la creu. El pas fou cisellat per Innocenci Soriano-Montagut el 1961. Els congregants vesteixen vesta i cucurulla negres fent llum als penitents que duen tots i cadascun dels símbols més representatius de la Passió. |
El “Sant Enterrament”del Gremi de Marejants, gremi que té els seus orígens al segle XIV, és un pas que simbolitza l’enterrament de Jesucrist. És una obra de 1942 de Salvador Martorell Oller. Una banda de tambors i els agremiats, vestits de negre i blau marí, acompanyen el pas. |
“La Pietat” és el pas del Gremi de Pagesos de Sant Llorenç i Sant Isidre, la història del qual es remunta al segle XIV. És la representació del dolor de la Mare de Déu reben el cos exànime del seu fill. L’artista és Josep M. Martisella, que el 1943 va cisellar la figura seguint el disseny de Josep M. Jujol. Els agremiats porten vesta negra i estola blanca, sense cucurulla i van acompanyats d’una banda de tambors. |
“Retorn del Calvari” de la Il•lustre Confraria de Sant Magí, màrtir, de Barcelona (Maginets). La vinculació de la Confraria amb Tarragona és de 1941 encara que la seva fundació data de 1580. Mostra una mare adolorida acompanyada per Sant Joan, la seva germana Maria i Maria Magdalena que retornen del Calvari, camí del Sepulcre de Jesucrist. Datada el 1941 és obra de l’artista J. Salvadó i Voltas. Una banda de tambors acompanya els confrares que van vestits amb túnica negra, faixí, botons i estola grisos i gorgera blanca. |
“Nuestra Senyora de la Amargura con San Juan Evangelista” és un dels passos de la Cofradía del Cristo del Buen Amor y Nuestra Señora de la Amargura con San Juan Evangelista. Representa la Verge de l'Amargura acompanyada per Sant Joan camí del Calvari és obra de Jesús Méndez Lastrucci realitzat l'any 2006. És la darrera confraria que s’ha incorporat a la Processó. Concorre amb una banda de cornetes i tambors i la indumentària dels confrares és una túnica blanca i faixí, capa i cucurulla de color lila. |
“Jesús de la Passió” de la Germandat del Nostre Pare Jesús de la Passió, entitat fundada el 1940. Mostra Jesús amb la creu al coll camí del Calvari. És obra de Jordi Amenós Basora i es va estrenar el 2008. La vesta és de vellut grana amb escapulari i cua penitencial. Els aspirants porten vesta blanca i creu de vellut gravat. Una banda de tambors i tarotes acompanya el pas durant el seu recorregut. |
“Jesús de Natzarè” anomenat també “La Verònica” i el “Pas del jaiet”, mostra la trobada de Jesús amb la seva mare en el moment en què la Verònica li eixuga el rostre. És obra del barceloní Josep Rius Mestres i fou cisellat el 1907. La imatge de Jesús és de Salvador Martorell Oller i es va reconstruir el 1940. La secció de Maries del Calvari porta vesta i cua penitencial negres amb pitet i cucurella daurats. |
El pas d’“El Cirineu”, de la Reial Germandat de Jesús de Natzarè, escenifica la primera caiguda de Jesús a la Via Dolorosa, mentre Simó de Cirene l’ajuda amb la creu i un esclau l’assota. N’és autor Antoni Parera Saurina i data de 1930; és dels pocs passos que es va salvar de la Guerra Civil. El pas l’acompanyen els aspirants, que porten vesta, pitet i cua penitencials negres, i el Cor infantil amb vesta negra sense cua i amb pitet blanc. |
Pujada el dimecres 12 d'abril de 2023 |