Dijous 13 d'agost de 2020 |
Aquesta màquina de vapor es va construir l'any 1897 a La Maquinista Terrestre i Marítima, i pertany al sistema Corliss. |
El vapor produït a les calderes penetra en el cilindre de la màquina de vapor per mitjà d'un conducte. Al cilindre, el vapor acciona i empeny un pistó, amb la quan cosa crea un moviment d'anada i tornada. el pistó, unit a una biela i a un manubri, transmet el moviment al volant i el fa girar. Amb el gir, el volant acciona la gran corretja que està connectada amb la nau de producció. A l'interior de la nau, la gran corretja transmet, mitjançant rodes, corretges i embarrats, el moviment a les màquines, que obtenen així la força mecànica perquè puguin funcionar. |
La màquina de vapor, també se l’anomenava col·loquialment “la burra”, convertia la pressió del vapor en energia mecànica. El desenvolupament tecnològic de la màquina de vapor ve de llarg, però els seus avenços més significatius es van produir al llarg del segle XVIII. Les aportacions de James Watt permeteren millorar la potència i el rendiment de la màquina. James Watt va dissenyar també un sistema per regular automàticament la velocitat de la màquina amb l’anomenat regulador de boles. |
Els mecanismes emprats a la màquina de vapor han estat aprofitats en el desenvolupament posterior dels motors de combustió interna. |
Si l’èmbol està totalment desplaçat a la part esquerra (punt mort), la vàlvula d’entrada d’aquesta part estarà oberta, i la de sortida
tancada. En la cambra de la dreta, la vàlvula d’entrada estarà tancada i la de sortida oberta. En aquesta situació a l’entrar el vapor
a la cambra esquerra, l’èmbol es desplaça cap a la dreta i empeny cap a la sortida el vapor que ha quedat a la cambra dreta. Quan l’èmbol
arriba totalment a la part dreta (punt mort), les quatre vàlvules canvien d’estat i es repeteix el procés però a l’inrevés. Així s’obté
el moviment alternatiu del cilindre, a dreta i esquerra. |
Mantenir constant el règim de gir requeria que un mecànic vigilés la màquina i regulés l’entrada de vapor al cilindre, però amb el regulador
a boles aquesta operació es feia automàticament. El regulador de boles s’ajusta per a un determinat marge de freqüència de gir, i va ajustant
l’entrada del vapor al cilindre segons les necessiti per mantenir estable la velocitat de sortida. El seu funcionament es basa en la força
d’inèrcia que prenen les boles al girar. Quan la màquina troba més resistència en el moviment per l’efecte de les màquines tèxtils connectades,
la seva velocitat baixa, aleshores les boles del regulador també perden velocitat i tendeixen a baixar. Quan baixen, el mecanisme de regulació
obre més les vàlvules d’admissió augmentant l’entrada de vapor, i per tant, augmenta la potència. La velocitat anirà augmentant, la de les
boles també, enlairant-se fet que motiva una acció progressiva de reducció de l’entrada de vapor al cilindre, fins arribar a la velocitat de règim. |
Si vols veure el meu CV i saber com seguir les novetats: FOTO Jaume Olivet. |