Ruta Barri d'Ègara - Part 3 |
Continuem caminant pel carrer del Bisbe Castelltort buscant la Carretera de Castellar per passar a l'altre costat. |
9 - Mural del Institut Blanxart |
Les imatges de les branques de ginesta ens inspiren. L’ordit d'aquest teixit que anem veien comença a formar-se i el mural es transforma com un patchwork de
fragments que s'enllacen per formar un tot. |
A la base de la paret hi ha un muret baixet que sembla un banc (al llarg de tota la paret).
Hi ha escrita una frase sobre una poesia de Joan Maragall que diu: |
Us passem la poesia sencera de Joan Maragall: |
Entre classe i classe, bé i potser algun cop tota la classe! Anaven a prendre alguna coseta al 308 (quan feia nocturn) i al 101 (diurn). |
Caminem per la Carretera de Castellar direcció sud fins arribar al edifici de Cirsa. |
11 - Manuel Lao Va passar la seva infantesa a Doña María pasturant les ovelles que tenia el seu pare i la seva família. Va ser allà on va guanyar les seves primeres pessetes com a escolà. També feia molinets de vent, que els venia per diners o alguna cosa de menjar, patates, farina... Encara que sempre hi havia temps per a la diversió. Un dels seus hobbies preferits era caçar ocells amb els seus amics. Del seu poble s’en va anar amb el fill de Don José, el metge, que va ser el que va convèncer al seu pare per deixar-lo marxar: "Cándido, deixa que me’n porti al teu nen a Catalunya, que allà es farà un home", explica Manuel sempre que té oportunitat i li pregunten pel seu passat. Els dos primers anys en terres catalanes van ser els pitjors de la seva vida, es va afartar de plorar, de tant trobar a faltar als seus éssers estimats. Però després d'aquest temps, els seus pares i el seu germà Joan també van emigrar-hi. Catalunya el va veure créixer com a emprenedor. Amb tretze anys, feia servir els matins dels dissabtes i els diumenges per repartir pastissos a domicili. I a la tarda repartia caramels al cinema i despatxava al bar que donava a la sala. Manuel Lao feia moltes coses per guanyar-se la vida a aquesta edat. "Buscava maons en els abocadors, netejava el ciment i els venia". Una mica més tard, la família Lao va muntar al Bar Egara que els va donar feina durant dues dècades (hem passat fa una estona per davant d'on era). Poc abans que es legalitzés el joc a Espanya, va ser popular la compra en els bars per un dur o cinc duros dels coneguts com "butlletes", que oferien premis en metàl·lic com si d'una tómbola es tractés. Aquest va ser el germen del que posteriorment seria Cirsa. Com a cirereta del pastís, Manuel Lao ha estat capaç d'engendrar un dels més grans imperis de la indústria del joc i l'oci que hi ha arreu del món. Continuem ara caminant pel carrer de Josep Tapiolas uns metres. |
12 - Carrer de Josep Tapioles – Ctra. Castellar Al mateix carrer de Josep Tapiolas tocant a la Carretera de Castellar ens trobem amb un paisatge buit. És el rerefons de Cirsa, aquí es pot veure el contrast que amaga aquest edifici gegant que domina el barri. Hi ha un local que abans es deia "Fulanito 72" i ara “ Cobá – Lounge bar “ és bastant extrany i a més al costat mateix d´una espècie de magatzem o pàrking a l'aire lliure que enlletgeix el paisatge ja tocant al carrer de L´Hoquei. Entrem al carrer de L'Hoquei i a la meva esquerra hi ha una casa adossada a la part posterior de l'edifici gegant de Cirsa que contrasta. A la part superior de la casa hi ha una barana i en l'extrem de la base l'estàtua d'una nena mirant cap a dins que no ens vol saludar. Sortim al carrer de Granada on girem a la dreta fins arribar a una plaça. |
13 - Plaça dels jardins de Jaume Vicens VivesA la paret de la mateixa cantonada del carrer de Priego amb el carrer Almeria observem una placa amb la següent inscripció: «plaça de Jaume Vicens Vives / historiador 1910-1960 / 2 d'abril del 1989». Jaume Vicens Vives (Girona, Espanya, 6 de juny de 1910 - Lió, França, 28 de juny de 1960) va ser un historiador i mestre d'historiadors espanyol. Després de la presentació de la seva tesi doctoral («Ferran II i la ciutat de Barcelona (1479-1516)») al febrer de 1936, la seva àrea d'estudi es va centrar en la Catalunya de la Baixa Edat Mitjana, per acabar sent considerat com a principal autoritat en la història econòmica i social, el que en els primers anys del franquisme era una excepció dins el panorama de la universitat espanyola, en un moment en què part dels intel·lectuals estaven a l'exili. Continuem caminant pel carrer de Priego per tornar de nou al carrer de Josep Tapiolas. |
14 - Grafit a l'empresa Ductel S.A.En tota la part exterior de l'empresa que dóna ha aquests dos carrers hi ha un grafit enorme que va de cap a cap. Si comencem a analitzar el dibuix des del carrer de Josep Tapiolas veiem que hi ha una mena d'onatge que va de cap a cap presentant cada x metres imatges. Imatges com el Mercat de la Independència. Després de caminar uns metres veiem que sobresurten entre les ones la imatge de dos nens i la Masia Freixa. Una altra imatge és la del monument a la dona treballadora i la del Parc de Desinfecció. A continuació veiem la imatge d'un músic tocant la guitarra o baix en referència al jazz de Terrassa... i a continuació veiem unes mans enormes tocant un piano. Notes de música i un saxofon solitari... En una cantonada observem la signatura de l'autor: Impaktes Visuals. Caminem uns metres pel passeig del 22 de juliol direcció oest. |
M'agradaria dir una cosa: |
Ara hi ha molt bons grafiters a Terrassa, amb varis grups molt actius, però fa deu anys
no era així, segons la meva opinió. Molts caps de setmana agafava la càmera i marxava a Sabadell a passar el dia. I gairebé sempre el culpable era en Werens.
|
15 - L'imperi àrabEn aquest carrer d’aquest poligon ens trobem amb dos casos molt curiosos. Al número 5 ens trobem amb un local anomenat “Shisha Marrakech”. El cartell de la porta d'entrada presenta trets àrabs. Dues catximbes de fumar àrabs i la imatge del desert de fons. M'he informat i ofereixen: còctels, begudes sense alcohol, plats combinats, entrepans, barbacoes, festes, especialitats de la casa (tè marroquí, cous cous, tajin, etc. A la mateixa vorera i en el número 7-B ens trobem amb la ” Sala de Fiestas Palacio de Valentin “. Un gran cartell a l'entrada ho anuncia a la part superior en castellà i en la inferior en àrab. Una gran fotografia d'un palau de la reialesa li dóna una bona nota friki envoltat de tanta fàbrica. He llegit que ofereixen casaments tradicionals a l'estil marroquí o àrab. Fa més d’un any la comunitat musulmana de Terrassa va organitzar aquí, un sopar de celebració del ramadà. La llista de convidats va ser nombrosa: regidors, exregidors i fins i tot exalcaldes. També hi van ser representants d'associacions i de la comunitat musulmana. Després del sopar va ser el moment de parlar, de reflexionar i de revisar les activitats que s’han dut a terme durant l’any, com va explicar en Mustapha Ben El Fassi, president de la CMA. Mustapha va posar l’accent en la importància de seguir col·laborant i establir vincles per facilitar la integració; la comunicació, la transparència i la legalitat han de ser la garantia per l’estabilitat veïnal. Des de les mesquites el treball que es fa és l’educació al respecte a l’altre, inculcant el missatge de la importància de pertinença al territori i de sentir-se part d’ell. Per això des de la CMT i l’ACMT es col·labora amb el Consell Interreligiós, on segons Ben El Fassi es fa un treball de base molt important. També col·laboren amb l’Espai de Drets Humans, ja que defensen la Carta Magna on es recull els Drets i Obligacions de les persones que hi participen de la ciutat, per la qual cosa també hi cooperen amb els cossos policials doncs l’objectiu és la plena convivència i concòrdia. Mostra d’això són les accions solidàries com la Festa Caritativa que organitzen des de fa uns anys. Aquests missatges, aquestes cooperacions, aquests principis formen un conjunt d’eines que la comunitat musulmana transmet als seus fills per tal que no siguin susceptibles a ser captats pels que hi tenen idees radicals. El patiment dels pares i de les mares musulmanes de Terrassa és la lluita per la integració, l’educació i la convivència. Però també depèn de treure’ns prejudicis i ampliar el coneixement les diferents cultures, ja que com va assenyalar en Ben El Fassi sobre el tema de la dona musulmana, s’ha de diferenciar la cultura d’un país musulmà a la d’un altre, doncs no és la religió sinó la cultura del país la que dicta les lleis del territori. I aquesta desconeixença vers la cultura i els costums musulmans tenyeix les converses on diferents maneres de fer no impliquen que no vulguin els mateixos objectius. |