Ruta 06 - Diumenge 7 d'abril de 2019. |
1 - Eclecticisme ferroviari / Entrada a l’opulència. |
L'Estació del Nord va ser important per a Terrassa com a motor de progrés i dinamització de l'economia local, ja que l'arribada del ferrocarril a la ciutat industrial del segle XIX va ser determinant per potenciar la sortida de mercaderies tèxtils i l'arribada de matèries primeres. Va ser per tant un pilar per al desenvolupament de la seva florent economia i promoure el creixement urbanístic de la ciutat mitjançant el traçat del carrer del nord. |
L'estació data de l'any 1901 i substitueix la que es va construir en 1856, quan es va posar en marxa la línia de tren que comunica Terrassa amb Barcelona i Saragossa. Ocupa el punt quilomètric 333,7 de l'esmentada línia i es va obrir al públic quan es va inaugurar el tram de l'esmentat traçat que unia Sabadell i Terrassa amb Barcelona. |
Com podem apreciar es tracta d'un edifici de tall eclecticista, dissenyat segons la moda de l'època per a aquest tipus d'equipaments. Consta d'un cos central de dues plantes i dues ales laterals, coronat per un frontó circular ornamentat amb filigranes i constitueix un conjunt marcat totalment per la simetria visual. Destaca al primer pis, més ornamental, la balustrada que protegeix els seus tres finestrals acabats en arcs de mig punt; com arcs són també la solució estètica triada per dissenyar les obertures de la façana a la planta baixa. |
Entrada a l’opulènciaNo obstant això va ser un altre fet de no menor importància, també vinculat a l'ús del vapor com a força motriu, el que va contribuir a donar encara més ales a la indústria local: l'arribada del ferrocarril. Amb ell es posava fi a dècades de penós transport de mercaderies i matèries primeres per deficitaris camins en transport de tir animal. Les fàbriques de Terrassa rebien amb més celeritat el carbó necessari per alimentar la seva maquinària i les comandes partien amb més diligència cap al port de Barcelona per ser embarcades. Aviat, els viatjants de comerç van començar a arribar a la ciutat en ferrocarril i això va generar també un nou impuls per a la ciutat i el seu urbanisme. |
En aquell temps, en aquest entorn només hi havia camps que aviat van anant donant recer a alguns habitatges de famílies benestants que, si bé la majoria no
figuren en el catàleg de béns protegits, si resulten interessants des d'un punt de vista arquitectònic per documentar i entendre l'estètica que es fomentava a
l'atzar del modernisme, l'historicisme i el noucentisme de l'època. |
En aquesta entrada us proposo un passeig que comença a l'Estació del Nord i transcorre pel carrer del mateix nom fins trobar-se amb el casc històric de la
ciutat. Aquest camí va fer que a la zona ja urbanitzada de la ciutat proliferessin establiments com la Fonda Europa, l'Hotel Peninsular, la Fonda Univers, la
Posada del Carril, la Fonda de Cal Català o el Restaurant Petit Pelayo, destinats a acollir els cada vegada més nombrosos visitants. I també que molts industrials
obrissin al final d'aquest carrer magatzems en els quals poder exhibir les seves teles per facilitar als viatjants la seva tasca. |
Fonda Europa. |
Fonda/Gran hotel Peninsular. |
Posada Liceo. |
La seva importància va ser vital
per al desenvolupament de la ciutat, com demostra el fet que fos el segon carrer - després del carrer de Sant Pere- que va ser empedrat a la ciutat. |
Baixant pel carrer del Nord: |
Tocant a la cantonada del carrer de Sant Ignasi trobem un grup de tres cases que també tenen interès històric per estar protegides com a bens d'interès local, aquestes cases estan situades en els números: 77, 79 i 81. |
A la cantonada amb el carrer de Sant Ignasi i el Carrer del Nord hi ha la Casa Ignasi Escudé Galí, d'estil modernista que va ser bastida per l'arquitecte Lluís
Muncunill i Parellada l'any 1905 i ampliada l'any 1910. |
2 - El miracle del carrer de Sant Ignasi.La comunitat va traslladar-se al segle XIX a Sarrià, on hi ha l'actual monestir del carrer d'Anglí. De l'edifici original de la plaça de Sant Pere només en queda l'església, convertida en parròquia. |
El claustre fou enderrocat al 1873 però se'n conserven deu arcs gòtics del segle XIII: són a les finques 1 i 3 del carrer Sant Ignasi de Terrassa. Del claustre
romànic se'n conserven tres arcs, amb capitells esculpits, al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Altres fragments són a una finca particular de Sant Antoni
de Vilamajor i al Museu Santacana de Martorell. |
Sant Pere de Puel·les |
El fragment està format per deu arcs ogivals, sostinguts per columnes quadrilobulades que disposen de capitells decorats amb motius vegetals. Les columnes
estan sobre un basament format per deu motllures en forma de rosassa de procedència desconeguda, 4 d'elles són originals i la resta són reproduccions.
Darrera del fragment de claustre hi ha un bloc de pisos construïts l'any 1966 de gran alçada i que possiblement al seu dia va ser el més alt de la ciutat. |
Els jardins van ser enderrocats a l’any 1966 per construir un gran bloc de pisos i es va mantenir la casa fins l'any 1977 que patiria la mateixa sort que els jardins.
Avui dia l'espai de la casa que formava part del patrimoni històric de la ciutat està ocupada per una plaça pavimentada. |
Com sempre dic: És un plaer tenir en Fernando deixant constància de la visita. |